Mesajul
pentru Ziua Internationala a Teatrului de Papusi, care se celebreaza pe
data de 21 martie, transmis de marele maestru argentinian Eduardo di
Mauro, stabilit in Venezuela.
"Păpușa își are originile într-una dintre formele cele mai primitive și originale ale artei: din joc și nu din reprezentarea sacrului, cum s-a susținut. S-a născut din jocul dezinteresat, spontan, transparent și care, in mod natural, a devenit din ce in ce mai complex adoptând mai multe forme și continuturi.
Marioneta, datorită naturii sale transgresive, a fost un motiv de frică si a fost persecutată de regi, impărați, emiri, țari sau de alte forme abuzive ale puterii, pentru că acest personaj din lemn și cârpă, amabil si pitoresc, este purtătorul unui ascutit talent critic și judecator, utilizând sarcasmul, ironia, umorul cu talent, ritm si efect tăios.
Probabil că adolescența este perioada din viață in care ne identificăm mai bine cu această străveche artă, pentru că tinerii sunt purtătorii aceluiași tip de energie garnisită cu o iresponsabilitate pasională, reacționînd cu aceeași ardoare la tot ceea ce critică, admiră sau judecă. Poate aceasta este cauza pentru care tinerii sunt ținta preferată a campaniilor mediatice care transformă esențialul în banal și fac apologia non valorilor.
De mai multe decenii, teatrul nostru își dedică o bună parte dintre eforturile sale adolescenților, promovând teme care să-I intereseze și să-I încurajeze sa folosescă marionetele pentru a exprima tot ceea ce îi afectează și îi emoționează. Este vorba despre teme tabu precum violența, mafia, alcolismul, corupția, sarcina timpurie, singurătatea si multe altele pe care le abordează cu candoare și ireverență.
Păpușarii pot si ar trebui să fie capabili să le inspire creativitatea cu ajutorul lecturii, studiului, cercetării și experimentării de noi forme prin care să caute frumusețea și armonia în narațiunea scenica, neuitând nicio clipă că teatrul de marionete include compromisul.
Vorbind de compromis, un cuvânt cu multe sensuri și definiții, mă refer mai ales la responsabilitatea noastră de a înțelege care este locul nostru real în lume și care este poziția nostră față de multiplele cazuri de abuz de putere din sânul societății actuale, care sunt regii de astăzi – emirii, șeicii? Azi nu-i mai găsești stând pe tronuri ornate cu pietre prețioase bine tăiate. Preferă să stea în locuri unde nimeni nu-i poate vedea în mod clar. Posedă mijloace de comunicare pe care le ascund sau fac paradă de ele, după bunul lor plac. Acest rege cu o mie de capete este, de fapt, neoliberalismul corupt și sălbatic, țarii sunt marile corporații multinaționale, preocupate de propriul profit și de putere, carora puțin le pasă de distrugerea planetei sau de a vieții.
Marionetiști din lumea întreagă, haideți să înfruntăm cruzimea, inegalitatea și nedreptatea. Folosind varietatea de tehnici și estetici pentru a da formă acestei expresive personalități care este păpușa și adăugând și cuvinte incendiare, să arătăm cu degetul cum acești tineri, considerați ca lipsiți de ambiție, se luptă pentru o lume mai bună și mult mai umană."
"Păpușa își are originile într-una dintre formele cele mai primitive și originale ale artei: din joc și nu din reprezentarea sacrului, cum s-a susținut. S-a născut din jocul dezinteresat, spontan, transparent și care, in mod natural, a devenit din ce in ce mai complex adoptând mai multe forme și continuturi.
Marioneta, datorită naturii sale transgresive, a fost un motiv de frică si a fost persecutată de regi, impărați, emiri, țari sau de alte forme abuzive ale puterii, pentru că acest personaj din lemn și cârpă, amabil si pitoresc, este purtătorul unui ascutit talent critic și judecator, utilizând sarcasmul, ironia, umorul cu talent, ritm si efect tăios.
Probabil că adolescența este perioada din viață in care ne identificăm mai bine cu această străveche artă, pentru că tinerii sunt purtătorii aceluiași tip de energie garnisită cu o iresponsabilitate pasională, reacționînd cu aceeași ardoare la tot ceea ce critică, admiră sau judecă. Poate aceasta este cauza pentru care tinerii sunt ținta preferată a campaniilor mediatice care transformă esențialul în banal și fac apologia non valorilor.
De mai multe decenii, teatrul nostru își dedică o bună parte dintre eforturile sale adolescenților, promovând teme care să-I intereseze și să-I încurajeze sa folosescă marionetele pentru a exprima tot ceea ce îi afectează și îi emoționează. Este vorba despre teme tabu precum violența, mafia, alcolismul, corupția, sarcina timpurie, singurătatea si multe altele pe care le abordează cu candoare și ireverență.
Păpușarii pot si ar trebui să fie capabili să le inspire creativitatea cu ajutorul lecturii, studiului, cercetării și experimentării de noi forme prin care să caute frumusețea și armonia în narațiunea scenica, neuitând nicio clipă că teatrul de marionete include compromisul.
Vorbind de compromis, un cuvânt cu multe sensuri și definiții, mă refer mai ales la responsabilitatea noastră de a înțelege care este locul nostru real în lume și care este poziția nostră față de multiplele cazuri de abuz de putere din sânul societății actuale, care sunt regii de astăzi – emirii, șeicii? Azi nu-i mai găsești stând pe tronuri ornate cu pietre prețioase bine tăiate. Preferă să stea în locuri unde nimeni nu-i poate vedea în mod clar. Posedă mijloace de comunicare pe care le ascund sau fac paradă de ele, după bunul lor plac. Acest rege cu o mie de capete este, de fapt, neoliberalismul corupt și sălbatic, țarii sunt marile corporații multinaționale, preocupate de propriul profit și de putere, carora puțin le pasă de distrugerea planetei sau de a vieții.
Marionetiști din lumea întreagă, haideți să înfruntăm cruzimea, inegalitatea și nedreptatea. Folosind varietatea de tehnici și estetici pentru a da formă acestei expresive personalități care este păpușa și adăugând și cuvinte incendiare, să arătăm cu degetul cum acești tineri, considerați ca lipsiți de ambiție, se luptă pentru o lume mai bună și mult mai umană."
No hay comentarios :
Publicar un comentario