Prima dovadă scrisă despre Fallas datează din anul 1740.
Originea sărbătorii este legată de breasla tâmplarilor din oraș. În
ajunul sărbătorii de San José, patronul lor, tâmplarii ardeau în
stradă, într-un foc purificator, toate deșeurile adunate peste an:
resturile de lemn, hainele vechi, suporturile lămpilor cu petrol
(parots), necesare în serile lungi de iarnă. În timp, aceste
parots au fost transformate în diverse figurine, li s-au adăugat
mâini, feţe, au fost îmbrăcate și etichetate cu mesaje satirice la
adresa unor persoane, practici sau situaţii din comunitate. Așa au
apărut celebrele statui de Fallas, care, la sfârșitul sărbătorii,
sunt incendiate într-un adevărat ritual.
În 1855, în cadrul
mișcării de apărare a tradiţiilor populare, revista La Traca acorda
premii pentru cele mai bune statui de Fallas. Așa a început
competiţia între localnici, au apărut asociaţiile de Fallas (El Casal
Faller), grupate, de regulă, pe străzi sau cartiere. În momentul de
faţă, în Valencia există 385 de astfel de asociaţii, plus alte 250, în
restul provinciei. Concurenţa fiind atât de mare, sunt angajaţi
artizani, sculptori, pictori. În context, a apărut chiar o meserie
nouă, artistul de Fallas. Asociaţiile se ocupă tot anul de acest
subiect, pe banii lor, astfel încât, în martie, să rupă gura târgului
cu o Falla cât mai spectaculoasă. Din 1901, statuile cu pricina sunt
premiate chiar de Primăria orașului Valencia, într-o ceremonie,
evident, fastuoasă. Până acum, recordul de grandoare aparţine
monumentului Nou Campar, realizat în anul 2007, cu o înălţime de 32 de
metri. Ca să fie siguri că tradiţia va supravieţui, în timp,
valencienii își implică și copiii în rostul sărbătorii, încă de la
naștere. Am văzut nou-născuţi, în costum de Fallas, „defilând” în
braţele părinţilor sau în cărucioare. Apoi, fiecare grup statuar
principal este acompaniat de un altul, mai mic, de maximum trei
metri, respectiv Falla copiilor (Falla de los Niños), reprezentînd
personaje, situaţii și mesaje din lumea lor.
Deși, oficial,
sărbătoarea începe în 15 martie, vestitorii ei se arată încă din
prima zi a lunii, când este inaugurată Mascleta, un spectacol fabulos
de pirotehnie, desfășurat în fiecare zi, până în 19 martie, la
orele 14, în Piaţa Primăriei. Localnicii susţin că noi, turiștii, doar
vedem acest ritual de origine maură, fără să-l simţim și să ne lăsăm
cuprinși de el. Și, cu siguranţă, au dreptate. În timp ce eu mă
străduiam ca la orele 14 să fiu cât mai departe de Piaţa Primăriei,
ca să-mi protejez auzul, văzul, creierii și inima, ei se înghesuiau
să fie cât mai aproape. Să simtă cât mai tare fiecare explozie,
parte dintr-un concert bine orchestrat, de un maestru pirotehnic,
evident. În timp ce eu auzeam doar bubuituri, ei vibrau la
intensităţile diferite, într-un crescendo infernal pentru mine,
înălţător pentru ei, până la 120 de decibeli.
Procesiunile, în
schimb, mi s-au părut de o frumuseţe nelumească. Imaginaţi-vă râuri
de femei, copii și bărbaţi, îmbrăcaţi în costume tradiţionale,
curgând, pur și simplu, într-o bucurie pură, primară, legată doar de
miracolul de a fi în viaţă, pe străzile Valenciei! Sincer, este cel
mai frumos obiectiv turistic pe care l-am văzut vreodată! Cât despre
costumele de Fallas, aproape că n-am cuvinte! Cele bărbătești, de
un pitoresc anume, ajung la câteva mii de euro. La capitolul femei,
însă, spectacolul depășește orice basm cunoscut. Da, prinţesele,
cosânzenele, zânele, cum vreţi să le spuneţi, tocmai își etalează
garderoba pe stradă. Enrique Marzal, unul dintre cei mai cunoscuţi
creatori de costume de epocă din Valencia, mi-a oferit câteva detalii
din culisele acestei arte: „Într-o rochie de Fallas intră 13 metri de
material. Numai asta, fără manoperă, poate ajunge la 40 de mii de
euro. Evident că vorbim de o ţesătură specială, lucrată manual, cu fir
de aur. Rochia este amplă, susţinută de un corset din sârmă și
plastic. Ţinuta mai are un fel de șorţ, o vestă sau un șal, pentru
umeri, și acestea lucrate manual, prin urmare tot scumpe. Apoi, sunt
necesare meșe de păr, puse în lateralul coafurii, agrafe,
piepteni, cercei, coliere, toate din aur sau măcar aurite,
respectiv alte mii de euro. Și, nu în ultimul rând, pantofii e
obligatoriu să fie din același material ca și rochia. În final, un
costum de Fallas poate ajunge la 60-70 de mii de euro”.
În atelierul dlui Marzal, dar și pe stradă, am văzut adevărate opere de artă. Mai mult, artistul mi-a arătat fotografii cu vârfurile creaţiei sale, respectiv costumele valenciene realizate pentru Casa Regală Spaniolă: al Reginei Sofia, în 2000, al Prinţesei Letizia Ortiz, în 2004, al Infantei Leonor, în 2005 și, recent, al Infantei Sofia.
În atelierul dlui Marzal, dar și pe stradă, am văzut adevărate opere de artă. Mai mult, artistul mi-a arătat fotografii cu vârfurile creaţiei sale, respectiv costumele valenciene realizate pentru Casa Regală Spaniolă: al Reginei Sofia, în 2000, al Prinţesei Letizia Ortiz, în 2004, al Infantei Leonor, în 2005 și, recent, al Infantei Sofia.
Cu un costum mai scump sau mai ieftin (6.000 de euro, dacă e
producţie industrială, fără fir de aur și alte fineţuri), fiecare
valenciană visează să fie aleasă între cele 13 Falleras Mayor, dintre
care una este Regina sărbătorii, iar celelalte sunt Curtea de onoare.
Această Casă Regală de Fallas conduce Ofrenda, adică procesiunea de
închidere, din 17 și 18 martie. O defilare a Asociaţiilor Fallere,
fiecare cu orchestra ei, fiecare cu strălucirea ei. Femeile au buchete
de flori din care se împodobește, în final, o statuie imensă a Sfintei
Fecioare a celor fără ajutor. În ediţia 2012, florile au fost albe și
roșii.
După toate aceste ritualuri, urmează esenţa sărbătorii,
La Nit de la Crema. Adică incendierea grupurilor statuare, pe
rând, în funcţie de premiile primite. N-aţi vrea să știţi cum
arată Valencia, în fum și flăcări, ca și când i-ar fi dat foc barbarii!
Localnicii, însă, se regăsesc în acest ritual purificator. În
flăcările de Fallas își ard necazurile, tristeţile, grijile de peste
an, poverile din trecut. Apoi intră, primeniţi la trup și la suflet,
în bucuria primăverii. În mult așteptata întâlnire cu florile de
portocal. Un fel de punct și de la capăt. Alt anotimp, alte griji,
poate altă iubire. Iluzii, speranţe, viaţă.
No hay comentarios :
Publicar un comentario