Te arde. Ştiu că te arde. Dar dacă vii în România, aşteaptă-te să
găseşti aici o societate profund polarizată, profund schizoidă. Din ce
în ce mai polarizată şi mai schizoidă de la an la an. Mă tem că ai să
găseşti - ca şi mine - o majoritate ponosită, subjugată compromisului şi
lipsită de drepturi, despuiată pînă şi de propriile potenţialităţi,
peste care tronează vulgar şi arogant o minoritate, îndrăznesc să spun
ucigaşă, cu "gipane" supradimensionate, gata să te spulbere cu zile
pentru singura vină de a te fi aflat în faţa scumpilor lor bolizi, gata
să te stîlcească în bătaie pentru simplul moft de a-i fi încurcat în
grandomania lor fără limite. Sînt indivizi care şi-au pierdut orice
reper nu doar creştin, ci uman. Iar lege nu există. Decît, poate, pentru
proşti, în fond, asta e şi ideea. Sărmanii îi urăsc pe bogaţi, îi
dispreţuiesc pentru comportamentul lor, dar în adîncul inimii îi
invidiază, le admiră viaţa şi ar vrea să fie ca ei. Să poţi ajunge din
terorizat terorist, iată visul ce merită visat!. Oamenii au uitat
să(-şi) vorbească şi latră. Se comunică aproape monosilabic: băi, măi,
vino, du-te, hai, mă-ta; toate formulele de politeţe, de bunăvoinţă,
cuvintele acelea galante, cu consistenţă, noimă şi duh, care te
îmbogăţesc, care îţi descreţesc fruntea şi îţi fac ziua agreabilă -
mulţumesc, bună ziua, ce mai faceţi, mă bucur pentru dumneavoastră - par
să fi ieşit din uz. Trăiesc numai în dicţionare şi, din cîte îmi dau
seama, dicţionare nu prea mai foloseşte nimeni.Lumea se îmbulzeşte în
zona ta privată la bancă, la poştă, la magazin. Lumea nu e senină şi
demnă. Lumea care "se descurcă" e mereu grăbită, repezită, agresivă. În
realitate, se fuşereşte la greu, şi totul pare dus numai pînă la
jumătate. Hai, maximum pînă la trei-sferturi, după care "e bine şi aşa",
se schimbă brusc direcţia, viziunea, prioritatea. Fidelitatea faţă de
un principiu asumat e taxată drept rigiditate, criteriile-s bune doar în
teorie. Flexibilitatea e cuvîntul de ordine azi, mai ales cea morală.
Se practică, în plus, o exhibare degradantă, greţoasă a sexualităţii;
senzualitatea femeii nu mai e cu perdea, e pornografie; machiajul e
greu, decolteurile - adînci, bărbaţii - aţîţaţi în animalicul lor.
Lucrurile sfinte sînt subiect de banc, iar spaţiul public este
nespălat.De gura adolescenţilor să te fereşti. Mulţi dintre ei nu mai
respectă nimic şi pe nimeni, nici chiar (de fapt, asta în primul rînd)
pe ei înşişi. Ruşinea a murit, cuviinţa îşi dă ultima suflare. Prin
cartiere, cofetăriile s-au transformat în cazinouri. Manelele au evadat
din muzică şi s-au instalat în haine, în arhitectură, în maldărele de
gunoaie din mijlocul parcurilor naţionale, în drujbe şi în termopane.
Kitsch-ul acoperă ultimele bastioane ale solemnităţii şi ale decenţei.
Piese de o frumuseţe elegant trasată cad în mîinile unor demolatori nu
doar fără cultură, ci lipsiţi chiar şi de acea înnăscută delicateţe în
faţa purităţii simple. Unii demolează chiar construind. Demolează
autenticul şi frumosul, sluţesc peisajul şi handicapează sufletele
privitorilor. Natura, creaţie a lui Dumnezeu, e incendiată, braconată,
furată, retezată la pămînt, lăsată să se irosească sub scaieţi. Aşa
tratează mai-marii darul. Ţara-i un SRL. Al lor. Preoţia se vinde şi se
cumpără, moşiile sufleteşti se tranşează ca şi imobiliarele. Spiritul
trebuie ancorat cu lanţuri în trotuar, ca nu cumva să leviteze. Trebuie
îndesat cu talismane din pleu. Crucile trebuie împănate ca nişte ţoape
ale tranziţiei, cu flori de plastic îndesate în jumătăţi de PET-uri
pline de praf. Evlavia se exprimă în doze mari de beton, în
pseudo-icoane şi în podele sclipicioase. Lucrurile bune trebuie să fie
mari. Bigotismul a devenit virtute şi vorbeşte în citate aproximative.
Ai senzaţia că sufletele rătăcesc răzleţe undeva într-un gulag
invizibil, iar trupurile derutate, tracasate de griji, se preumblă
singure, pustii şi pline de riduri de colo pînă colo, punîndu-şi ca unic
ţel banul - fără de care eşti nimeni. Dacă nu ai bani, nu ai drepturi,
nu primeşti respect, nici îngrijire, demnitatea persoanei umane stă în
dimensiunea portofelului, în succes, în numărul de plecăciuni efectuate
periodic faţă de pile suspuse. La cantitatea de muncă şi de stres pe
care o presupune, o minimă prosperitate te costă sănătatea, căsnicia şi
viaţa personală. Toţi vor să ajungă bogaţi repede, doar o viaţă au, şi
ea se consumă integral aici, între hoţi şi şmecheri, în această perpetuă
senzaţie de nesiguranţă. Da, aşteaptă-te ca în România să te simţi în
nesiguranţă. Aşteaptă-te de asemenea să găseşti lucruri mai proaste
decît "dincolo" la preţuri mai mari decît "dincolo", la salarii mai mici
decît "dincolo". Cine mai are oare instinctul de a produce realmente
ceva, şi încă lucruri de calitate? O mai fi viu instinctul acela al
ţăranului harnic şi cu scaun la cap de a diversifica, de a fi pregătit,
de a umple hambarul cu lucrul mîinilor lui? Ori pasiunea meşteşugarului
de a lăsa ceva solid în urmă, peste generaţii? Mai ţine cineva la ideea
lucrului durabil şi bine făcut ca la o satisfacţie personală? Nu pot să
îţi dau mari speranţe. Se practică intermedierea, comerţul, mutatul
dintr-o parte într-alta a lucrurilor produse de alţii. Se practică
mulsul. Mulsul de bani de la stat, mulsul din fonduri europene. Toată
ţara pare o ţeapă. Totul pare gestionat, legiferat şi administrat, de
parcă ar avea în vedere un unic obiectiv: ţeapa. Cît mai mare şi cît mai
repede. Aşteaptă-te ca acela care a comis o ilegalitate să îţi pretindă
să plăteşti în locul lui, iar dacă refuzi să o faci, să se indigneze că
"nu e drept". Şmecheria e numai a lui, dar vinovăţia e la comun, ca la
comunişti. Cînd e de luat, să ia singur, dar cînd e de dat, să dea toţi.
Pretutindeni manipulare, dezinformare, naivitate întreţinută, sărăcie.
Democraţia nu funcţionează, fiindcă dacă ar funcţiona ar însemna că
poporul ar avea puterea, or eu nu văd asta niciunde. Educaţia e
dinamitată, după cum e şi familia. Copiii rămîn de izbelişte, devoraţi
de oboseala, precaritatea materială, visele consumiste sau ambiţiile de
carieră ale părinţilor. Sănătatea e un cadavru în putrefacţie, iar -
dacă-mi permiţi metafora - la morgă nu funcţionează nici frigiderele,
nici aerul condiţionat. Agricultura e în colaps; turismul e o glumă
sinistră (avem brand, dar n-avem produsul propriu-zis); sportul e
cvasi-inexistent. Drumurile sînt omor cu premeditare. Ai senzaţia că
ţara nu e guvernată. Ai senzaţia că singurul care mai duce la o coeziune
de vreun fel e fotbalul. Vei resimţi cu o acuitate dureroasă
dezagregarea, disoluţia, absenţa oricărei strategii a poporului român
pentru poporul român. Cine sîntem? Cine vrem să fim? Dacă îţi pui
asemenea întrebări, dacă te interesează ce cerem noi de la noi înşine ca
neam şi ca stat, unde anume avem de gînd să ne poziţionăm în matricea
naţiunilor, din punct de vedere cultural, politic, economic, unde ne
vedem peste zece ani şi ce întreprindem, concret, pentru asta, mă
îndoiesc că vei afla în ţară un răspuns. Oamenii nu mai cred, nu mai
speră, nu îi mai motivează nimic decît interesul propriu, chinurile şi
frustrarea acumulată, dar zac inerţi civic, vociferînd inutil în faţa
televizorului sau pur şi simplu epuizaţi, preferînd să se lase conduşi.
Direct în stîlp sau în şanţ. Pare că nu-i mai şochează nimic, nu-i mai
oripilează nimic, nimic nu li se mai pare strigător la cer. Patria e
enclavizată. Căci da, singurele care mai trăiesc, care mai respiră cît
de cît normal, care mai ţintesc către ceva, care nu au fost carbonizate
încă în acest război civil mocnit, dar generalizat sînt cîteva discrete
enclave de dreaptă judecată, de deschidere, de iniţiativă, de
profesionalism, de activitate creatoare, de revoltă şi construcţie, de
demnitate, de mărturisire, de creştinism autentic, de delicateţe
revigorantă, de dăruire şi bunătate, de gîndire pe termen lung, de
convingere în nişte valori perene, clare şi nenegociabile. În faţa
acestor oameni, care se încăpăţînează să dea ce au mai bun din ei în
aceste condiţii (pe care tu abia reuşeşti să le suporţi în trecere), îţi
vei pleca fruntea şi te vei simţi inferior. Unii zic că enclavele sînt
majoritare şi probabil că e adevărat. Dar nemaiputînd comunica între
ele, neputîndu-se uni şi acţiona în front comun, sînt, practic,
anihilate. Urletul ubicuu al imposturii îi ascunde, vrînd să îi facă
muţi şi invizibili. Caută să le discrediteze eforturile, îi bruiază şi
descurajează sistematic, ca într-un plan perfid menit să convingă că
verticalitatea aici e imposibilitate şi povară. Uneori reuşeşte.
Enclavele bine-crescute îşi acceptă marginalitatea, efectuînd mişcări
retractile către forul interior al propriei fiinţe, refugiindu-se în
anonimat ca să se salveze măcar pe sine. Înţelepciunea lor proaspătă,
răbdarea lor purificatoare se transmite ca alchimia numai pe filiere de
iniţiaţi, iar copiii lor vor suferi precum ciudaţii şi inadaptaţii
societăţii. Vino, dacă însetezi tare, dar ai să pleci mai îndurerat şi
mai confuz, realizînd că, de fapt, alternativa perpetuă în care
trăieşti, dulcele intangibil, posibilitatea acelui acasă la care visezi
mereu şi-n care, ca emigrant român, eşti suspendat o viaţă întreagă, de
fapt nu există. A murit şi, încet-încet, va muri şi în tine.
... impotriva prostiei zeii insisi lupta in zadar ...
... impotriva prostiei zeii insisi lupta in zadar ...
Alin Fumurescu
No hay comentarios :
Publicar un comentario