Orice s-ar zice, Facebook-ul este un spectacol in sine, iar pentru cine
ar avea curiozitatea sa urmareasca “like”-urile pe aceasta retea de
socializare, prima constatare ar fi ca cele mai multe « like »-uri au
ratiuni pe care ratiunea nu le poate patrunde. De exemplu, din cine stie
ce motive, nenumarate persoane (mai ales cele tinere, al caror « profil
» se dezvaluie, in mare masura, inca din cover/ profile photos, unde nu
ezita sa isi expuna « sex-appeal »-ul) posteaza, cu regularitate, ba
chiar cu o anumita nerabdare, mai toate « palpitantele » evenimente
cotidiene : « Buna dimineata !… m-am trezit, ieri am umblat dezbracata,
nu ma simt prea bine, tusesc… », marturiseste o tanara ; alta, ca sa fie
mai « trendy », posteaza in engleza – «feeling sick » – si, ca si cum
nimic mai « minunat » nu se putea intampla, in cateva minute, zeci de «
like »-uri vin din toate partile si se aduna sub proaspetele lamentatii.
Inevitabil te intrebi cum poate o « suferinta » afisata public sa fie
primita cu atat entuziasm. Peste o ora-doua, aceeasi persoana, pe care
aproape ca ajungi sa o compatimesti (te gandesti sa-i trimiti un mesaj
cu ceva retete de raceala) revine si anunta, cu emoticonul zambitor
asociat : « Sunt mai bine… feeling loved… » si, ca un facut, alte
like-uri dau navala – « Oaaaa… Congrats!… ooohhh daaa… », de parca atat
ar fi asteptat impartitorii de like-uri, sa mai primeasca o veste de la «
suferinda indragostita » de pe facebook. Situatia este, insa,
naucitoare, pentru ca, daca nu esti in lista de « prieteni », e mai greu
sa afli daca a racit pentru ca s-a indragostit sau s-a indragostit
pentru ca era racita. Altcineva s-a trezit, probabil, cu o mare
disponibilitate pentru comunicare, de vreme ce, la o ora la care nici nu
se lumineaza bine de ziua, posteaza triumfal : « Acum mananc dulceata
de nu-stiu-ce… si ma gandesc la iubitul meu care isi bea cafeaua cu
frisca… ». Si iar… Like, like, like…
Isobar (Digital Marketing
Agency), in 2011, a realizat un studiu despre semnificatiile
“like”-urilor pe Facebook, pe un esantion de 1396 de persoane, cu varsta
cuprinsa intre 15 si 60 de ani. Cand like-urile vizeaza magazinele
on-line sau diverse marci de produse, intentiile sunt destul de clare :
55% dintre cei care dau like-uri vor o reducere de pret, 44% doresc
oferte speciale, 26% isi exprima doar aprecierea fata de produsele
respective, 11% vor sa contacteze reprezentantii marcii, iar alti 11%
doresc sa fie informati cu regularitate, in legatura cu noile produse.
Mult mai interesante devin insa lucrurile in privinta « tipologiei »
like-urilor, cand nu este vorba de firme, magazine, marci, produse,
stiri, evenimente sociale, politice etc. Iata cateva :
Like-ul american pare a fi cel care exprima un atasament primar, sincer,
spontan, aproape irational, fata de orice cauza/situatie/persoana,
chiar si atunci cand sunt anuntate evenimente triste, dramatice.
Like-ul « de seara » este specific oamenilor singuri, care isi detesta singuratatea, si care, abia intorsi acasa, spre seara, simt nevoia acuta de a da « like » pentru orice – pentru un amic, pentru un animal din jungla, o fotografie a sefului de la serviciu, un anunt al unei colege, pentru un dezastru de peste mari si tari etc.
Like-ul ipocrit este cel prin care se urmareste un interes, castigarea bunavointei cuiva, a interesului unei persoane de sex opus sau superioara in ierarhia de la serviciu, impacarea cu un fost prieten, iubit etc.
Like-ul de ziua aniversara reprezinta modalitatea cea mai simplificata de a-i spune celui in cauza ca nu l-ai uitat, dar ca nici nu ai avea prea mult timp pentru el.
Auto-like-ul este unul dintre cele mai « derutante » si de neinteles, singura justificare fiind dorinta de a atrage atentia, cand celelalte mijloace nu mai functioneaza.
Like-ul ironic – in aceasta categorie intra like-urile postate sub mesajele de felul celor mentionate la inceputul articolului – cand cineva anunta ca e bolnav, ca a avut un accident, ca s-a operat, ca i-a murit catelul, ca s-a taiat la un deget etc. – situatie in care cei care « ofera » like-uri nu constientizeaza ridicolul situatiei, prin urmare, ironia este, mai degraba, involuntara.
Like-ul lenesilor este tipic celor care vor sa transmita un mesaj unui cunoscut de pe facebook, fara a pierde prea mult timp. E like-ul care echivaleaza cu « Da, da ! », « Bineinteles ! », « De acord ! », « Ha, ha ! » etc.
Like-ul politic se acorda informatiilor din aceasta zona, pentru a arata ca respectivii (oameni seriosi) sunt interesati de soarta tarii, a lumii, a calotei glaciare, a economiei s.a.m.d.
Like-ul de incurajare se da, de obicei, celor cu un « public » (numar de prieteni) restrans pe facebook.
Like-ul pur este cel oferit fara ratiune, fara interes, care nu trebuie demonstrat, nici justificat.
Like-ul « de seara » este specific oamenilor singuri, care isi detesta singuratatea, si care, abia intorsi acasa, spre seara, simt nevoia acuta de a da « like » pentru orice – pentru un amic, pentru un animal din jungla, o fotografie a sefului de la serviciu, un anunt al unei colege, pentru un dezastru de peste mari si tari etc.
Like-ul ipocrit este cel prin care se urmareste un interes, castigarea bunavointei cuiva, a interesului unei persoane de sex opus sau superioara in ierarhia de la serviciu, impacarea cu un fost prieten, iubit etc.
Like-ul de ziua aniversara reprezinta modalitatea cea mai simplificata de a-i spune celui in cauza ca nu l-ai uitat, dar ca nici nu ai avea prea mult timp pentru el.
Auto-like-ul este unul dintre cele mai « derutante » si de neinteles, singura justificare fiind dorinta de a atrage atentia, cand celelalte mijloace nu mai functioneaza.
Like-ul ironic – in aceasta categorie intra like-urile postate sub mesajele de felul celor mentionate la inceputul articolului – cand cineva anunta ca e bolnav, ca a avut un accident, ca s-a operat, ca i-a murit catelul, ca s-a taiat la un deget etc. – situatie in care cei care « ofera » like-uri nu constientizeaza ridicolul situatiei, prin urmare, ironia este, mai degraba, involuntara.
Like-ul lenesilor este tipic celor care vor sa transmita un mesaj unui cunoscut de pe facebook, fara a pierde prea mult timp. E like-ul care echivaleaza cu « Da, da ! », « Bineinteles ! », « De acord ! », « Ha, ha ! » etc.
Like-ul politic se acorda informatiilor din aceasta zona, pentru a arata ca respectivii (oameni seriosi) sunt interesati de soarta tarii, a lumii, a calotei glaciare, a economiei s.a.m.d.
Like-ul de incurajare se da, de obicei, celor cu un « public » (numar de prieteni) restrans pe facebook.
Like-ul pur este cel oferit fara ratiune, fara interes, care nu trebuie demonstrat, nici justificat.
No hay comentarios :
Publicar un comentario