Cine a crezut ca un tavan din sticla ar putea fi cool? Sau ca doua-trei
bule de sticla plutind pe apa pot fi de efect? Si ca nu trebuie sa
arunci averi pe aranjamente florale extravagante, cand poti opta pentru o
gradina din sticla colorata? Se pare ca Dale Chihuly a avut parte de
toate aceste viziuni creative in momentul in care s-a decis sa modeleze
sticla.
Lucrarile lui impresioneaza uneori prin dimensiuni, alteori prin forme sau culori, dar de fiecare data atrag atentia trecatorilor. Unele sunt inspirate din lumea organica si par structurii vii care isi extind ramificatiile in incercarea de a ocupa fiecare coltisor liber, alteori raceala sticlei mate te tintuieste, nelasandu-ti loc de scapare.
Chihuly a studiat design si arhitectura, iar prin 1965 a fost captivat de arta sticlarilor si s-a inscris la cursuri la Universitatea din Wisconsin, la primul curs de sticlarie infiintat in Statele Unite. Dupa ce si-a luat diploma in sculptura s-a inscris la un curs de ceramica la Rhode Island School of Design. Ani mai tarziu, in 1971, a fondat Pilchuck School din Stanwood, Washington, un studio unde artisti cu pregatiri diverse se puteau intalni si colabora.
Primele lui creatii erau instalatii de marimea unor incaperi si erau inspirate din lumea plantelor, compuse in asa fel incat sa para ca au crescut singure. De-a lungul timpului instalatiile lui au luat diferite forme, de la lucrari facute dintr-un singur obiect (Venetians), pana la lucrari compleze formate din sute de obiecte de sticla. Primele sale instalatii, facute intre anii 1970 si 1990, inspirate din forme organice s-au numit Baskets, Seaforms, Ikebana si Chandeliers.
Multe din primele sale lucrari ar putea fi usor confundate cu entitati reale, cu plante sau cu animale marine. Plasate intr-un cadru adecvat, acestea se pierd cu usurinta in decor. Modul in care Chihuly isi prezinta lucrarile, camuflate in mediul inconjurator, atrage mereu atentia si aprecierile criticilor de arta si nu numai.
Chihuly a reusit sa redefineasca arta sticlariei si a imbogatit gama de forme cu unele noi, cum a fost cazul cu lucrarile Fiori, demonstrand astfel talentul si tehnica detinute. Vechile sale structuri au fost imbogatite cu formele noi si astfel au aparut noi si noi lucrari ca Reeds, Saguaros, Herons, Belugas, Seal Pups.
Unele dintre cele mai cunoscute si apreciate lucrari ale sale sunt Chihuly Over Venice (1995–96), Chihuly in the Light of Jerusalem langa Turnul lui David- Muzeul de Istorie din Ierusalim (2000), Chihuly in the Park: A Garden of Glass at Chicago's Garfield Park Conservatory (2001–2), Chihuly Bridge of Glass din Tacoma (2002) si Mille Fiori de la Muzeul de Arta din Tacoma (2003).
Oricine da cu ochii de vreuna din lucrarile lui va pica in vraja formelor si va fi atras intr-o lume magica a structurilor abstracte, transparentelor si luminilor difuze. Chihuly este probabil unul dintre marii artisti sticlari ai lumii, ale caror lucrari vor dainui (chiar de fragil) peste ani si ani in galerii si muzee.
Lucrarile lui impresioneaza uneori prin dimensiuni, alteori prin forme sau culori, dar de fiecare data atrag atentia trecatorilor. Unele sunt inspirate din lumea organica si par structurii vii care isi extind ramificatiile in incercarea de a ocupa fiecare coltisor liber, alteori raceala sticlei mate te tintuieste, nelasandu-ti loc de scapare.
Chihuly a studiat design si arhitectura, iar prin 1965 a fost captivat de arta sticlarilor si s-a inscris la cursuri la Universitatea din Wisconsin, la primul curs de sticlarie infiintat in Statele Unite. Dupa ce si-a luat diploma in sculptura s-a inscris la un curs de ceramica la Rhode Island School of Design. Ani mai tarziu, in 1971, a fondat Pilchuck School din Stanwood, Washington, un studio unde artisti cu pregatiri diverse se puteau intalni si colabora.
Primele lui creatii erau instalatii de marimea unor incaperi si erau inspirate din lumea plantelor, compuse in asa fel incat sa para ca au crescut singure. De-a lungul timpului instalatiile lui au luat diferite forme, de la lucrari facute dintr-un singur obiect (Venetians), pana la lucrari compleze formate din sute de obiecte de sticla. Primele sale instalatii, facute intre anii 1970 si 1990, inspirate din forme organice s-au numit Baskets, Seaforms, Ikebana si Chandeliers.
Multe din primele sale lucrari ar putea fi usor confundate cu entitati reale, cu plante sau cu animale marine. Plasate intr-un cadru adecvat, acestea se pierd cu usurinta in decor. Modul in care Chihuly isi prezinta lucrarile, camuflate in mediul inconjurator, atrage mereu atentia si aprecierile criticilor de arta si nu numai.
Chihuly a reusit sa redefineasca arta sticlariei si a imbogatit gama de forme cu unele noi, cum a fost cazul cu lucrarile Fiori, demonstrand astfel talentul si tehnica detinute. Vechile sale structuri au fost imbogatite cu formele noi si astfel au aparut noi si noi lucrari ca Reeds, Saguaros, Herons, Belugas, Seal Pups.
Unele dintre cele mai cunoscute si apreciate lucrari ale sale sunt Chihuly Over Venice (1995–96), Chihuly in the Light of Jerusalem langa Turnul lui David- Muzeul de Istorie din Ierusalim (2000), Chihuly in the Park: A Garden of Glass at Chicago's Garfield Park Conservatory (2001–2), Chihuly Bridge of Glass din Tacoma (2002) si Mille Fiori de la Muzeul de Arta din Tacoma (2003).
Oricine da cu ochii de vreuna din lucrarile lui va pica in vraja formelor si va fi atras intr-o lume magica a structurilor abstracte, transparentelor si luminilor difuze. Chihuly este probabil unul dintre marii artisti sticlari ai lumii, ale caror lucrari vor dainui (chiar de fragil) peste ani si ani in galerii si muzee.
No hay comentarios :
Publicar un comentario