viernes, 13 de junio de 2014

Cal Lane

În lumea țesăturilor de finețe, jocul de forme și contururi, indiferent cât de complicat, nu mai șochează pe nimeni. Când croșeta este înlocuită însă de lampa de sudură, iar firul de metalul solid, lucrurile se schimbă.

O artistă canadiancă are aceeași îndemânare la manevrarea lămpii oxiacetilenice pe care o arată și o pasionată de calibru a dantelăriei. Cu aceeași ușurință, Cal Lane descrie modele complicate, tipare artistice fascinante, cu singura diferență că materialul ei de lucru este orice suprafață metalică ieșită din uz.

În timp ce mulți alți artiști folosesc sudura pentru a îmbina metale, doamna Lane aplică exact procedeul opus. Prin decupaje și tăieturi, artista înlătură surplusul de material lăsând în locul acestuia opere de artă cât se poate de veritabile, create din obiecte cât se poate de normale. Orice, de la o lopată la portiera unei mașini devine o declarație, o creație artistică pornită din contrastul aparență – realitate.

Conceptele cu care operează artista sunt un fel de „luptători de wrestling îmbărcați într-un tutu“, absurdități create prin alăturarea unor idei pornite de la opozițiile dintre masculin și feminin, ornamental și funcțional. Greu de crezut că un bidon sau o pubelă de gunoi pot deveni forme de artă, dar în universul lui Cal Lane, nu numai că sunt considerate adevărate opere, dar vorbesc și despre lucruri precum politică, Dumnezeu sau petrol, estetică etc.

Cal Lane și-a început cariera de sudor în urma unui curs introductiv la Colegiul Camosun din Canada. A continuat cu specializarea în sculptură la Colegiul de artă și design Nova Scotia pentru ca apoi să se dedice unui curs asemănător în New York. Este deosebit de apreciată de scena artistică din America de Nord, continent pe care a obținut și numeroase premii pentru creațiile sale.

No hay comentarios :

Publicar un comentario