"Principiile care stau la baza propagandei sunt extrem de simple: se
identifica o nevoie comuna, o teama sau anxietate fara cauza dar foarte
raspandita, se gaseste un mod prin care acestea se pot relationa cu
produsul de vanzare, apoi se construieste un liant din cuvinte si
simboluri prin care clientul sa treaca de la informatie la vis
compensatoriu si de la vis la iluzia ca acel produs, odata cumparat, ii
va indeplini visul. Se vinde speranta.
Nu mai cumparam portocale, cumparam
vitalitate. Nu mai cumparam doar un automobil, cumparam de fapt
prestigiu. Valabil si pentru restul. Daca e sa luam spre exemplu pasta
de dinti, nu cumparam doar un simplu preparat farmaceutic destinat
curatarii si dezinfectarii, ci scapam de teama de a fi respingatori din
punct de vedere sexual. Cat priveste vodka si whisky, nu mai este vorba
despre o otrava protoplasmatica si care, in doze mici, poate slabi
sistemul nervos afectand si psihicul, ci cumparam compania prietenilor,
caldura si frumusetea tavernelor. Nu cumparam laxative, ci sanatate de
fier, nu cumparam cea mai vanduta carte ci cultura si invidia vecinilor
nostri mai putin intelectuali si respectul celor sofisticati. In fiecare
caz, analistul motivatiilor a identificat o teama sau o dorinta
profunda, a carei energie poate fi folosita pentru a-l face pe client sa
cheltuie bani si indirect sa unga mecanismul industriei."
ALDOUS HUXLEY
No hay comentarios :
Publicar un comentario